וודאי אתם שואלים את עצמכם מה הקשר בין הישרדות (על כל עונותיה) לבין הצלחה בלימודים?
אם ננסה לרגע לחשוב מה המשותף לזוכים בשתי העונות האחרונות ולאלו שנותרו עד כה בעונה הנוכחית ניווכח לדעת שמעבר לכוח הפיסי שלהם, דווקא יש סיבה את מובהקת להצלחה שלהם! אסטרטגיה!
ניתן לראות כי במהלך התוכנית איך כל אחד מתכנן את המהלכים שלו בתבונה כדי להתקדם יותר ויותר בין השורדים. תכנון מוקדם, שאילת שאלות, הפקת הלקחים – כל אלה מקדמים את המתחרה לעבר ההצלחה.
אם כן, מה הקשר בין הצלחה בלימודים להישרדות - נכון, אסטרטגיה.
גם כדי להצליח בלימודים מומלץ להשתמש באסטרטגיות התואמות לעניין זה – אסטרטגיות למידה.
מטרת השימוש באסטרטגיות למידה היא להפוך את הלומד ללומד עצמאי ובעל הכוונה עצמית בלמידה, כלומר, לומד שמסוגל לקחת אחריות ללמידה שלו, לומד שיכול להתמודד באופן עצמאי עם ידע חדש (אין זה משנה אם מדובר בחומר לימודי בהיסטוריה, ספרות , תנ"ך וכדומה). נוסף על כך, מחקרים אף מראים כי לאסטרטגיות למידה טובות יש השפעה חיובית על הישגים לימודיים.
אסטרטגיות למידה בודקות היבטים שונים בלמידה, כגון:
• אני כלומד
• ארגון זמן וניהולו
• היערכות למבחנים והתמודדות עם חרדת בחינות
• שיטות לשיפור הזיכרון ויכולת הריכוז
• ארגון מידע
• קריאה יעילה
• כתיבה יעילה : כתיבה עניינית, כתיבת סיכום, כתיבת תשובות לשאלות
• כתיבת עבודות
• היכרות עם מקורות מידע שונים
כאשר תלמיד מסוגל לאתר את סגנון הלימוד שלו והוא איך הוא מתפקד כלומד (מתי נוח לו ללמוד, איך ובאיזה אופן נוח לו ללמוד? האם הוא מעדיף ללמוד ביחד או לבד? מה מעורר אצלו מוטיבציה וכדומה ) הוא הופך להיות מודע יותר ללמידה שלו ויכול לגזור לעצמו דרכים ללמידה שתואמות את היכולות והרצונות שלו. בהתאם, הוא יכול לתכנן את הזמן שלו בצורה יעילה ומושכלת.
ככל שעולה גיל התלמיד עולות גם הדרישות והתכנים שעליו להתמודד איתם. כמויות החומר העצומות שהתלמיד נדרש להם במקצועות הלימוד השונים (ובעיקר במקצועות רבי מלל) מחייבות אותו להשתמש באסטרטגיות לשיפור הזיכרון ולכיווץ החומר וסיכומו.
השימוש באסטרטגיות למידה מאפשר לתלמיד ללמוד להבחין בין עיקר לטפל, להבין מה הרעיונות המרכזיים ועוד.
לא מעט תלמידים מדווחים שהם לומדים למבחן, מרגישים שהם שולטים היטב בחומר, אך במבחן התוצאה אינם מצליחים לענות על השאלות מסיבות שונות ונכשלים.
חלקם לא זוכרים, חלקם לחוצים וסובלים מ"בלק אאוט" , וחלקם זוכרים את החומר, שולטים בו אך פשוט לא מבינים מה נדרש מהם לענות (כלומר, אינם מבינים את מילות ההוראה).
השימוש באסטרטגיות למידה מאפשר לתלמיד ללמוד לבחינות בצורה מושכלת, הן ברמת איסוף החומר, סיכום החומר והטמעתו והן ברמת ביצוע המבחן והתמודדות עם שאלות מסוגים שונים. תהליך למידה שכזה מסייע רבות בהפחתת החרדה לקראת המבחן.
למעשה, ברגע שאסטרטגיות הלמידה כבר הוטמעו והלומד הפנים אותן הוא יוכל ליישמן בקלות במקצועות הלימוד השונים בהתאם לצרכיו.
לסיכום, ניתן אפוא לראות כי שימוש באסטרטגיות למידה מסייע בהפיכת הלומד ללומד עצמאי בעל אחריות והכוונה עצמית בלמידה. לומד שכזה ייהנה מהישגים לימודיים גבוהים ויהפוך לבעל ביטחון עצמי לימודי גבוה.
מיכל בן משה – ורד
www.michalimun.com
michalimun@gmail.com
מיכל בן משה-ורד מורה, יועצת חינוכית ומאמנת אישית למבוגרים ולבני נוער (M.A) מנחת סדנאות והרצאות בתחום החינוך, האימון, התפתחות והעצמה אישית ומקצועית. www.michalimun.com